LRF mjölk anser, att delar av Oatlys marknadsföring är vilseledande för konsumenten och att komjölk framställs som omodern och dålig.
Därför har LRF lämnat in en stämningsansökan av Oatly  på 14 miljoner kr till Marknadsdonstolen.

LRF har alltså verkligen tagit åt sig av slogans som ”wow no cow!” och ”its like milk, but made for humans”. Komjölk är ett förträffligt livsmedel - för kalvar.
”No milk, no soy, no badness” , är en fullt relevant upplysning på en förpackning.
Det finns de som är allergiska mot både komjölk och soya och som inte vill ha en massa skumma tillsatser i sina produkter.
Att LRF mjölk väljer att ta det som ett personligt påhopp är sandlådenivå.
Att Bregottfabrikreklamer med evigt gröna ängar skulle ge konsumenten en objektiv bild av produkten och att mjölk marknadsförs som ”naturens egen sportdryck”, är däremot inte något att ifrågasätta?

Sverige och USA ligger i topp vad gäller konsumtion av komjölk samtidigt som dessa länder har flest fall av benskörhet. Många falska myter kring komjölk lever kvar.

Vad vet du egentligen om mjölkindustrin? (inget grafiskt)