Chiapudding är superenkelt att svänga ihop och nästan kriminellt hälsoboostande.
Dessa små frön är fullproppade av näring  och innehåller bland annat vitaminerna A, B, D, E, magnesium, järn och rikligt med kalcium.
De är också en utmärkt proteinkälla med hela 18 av de 20 olika aminosyrorna.
Dessutom är de fiberrika, vilket främjar matsmältningsprocessen.
Som havregrädde på moset, innehåller de rejält med nyttiga omega 3 fettsyror.

GRUNDRECEPT

  • 3 msk chiafrön
  • 2 dl vätskaBlanda chiafrön med vätska och rör om.
    Upprepa att röra om efter ca en kvart. Låt sedan stå minst en kvart till.
    Med fördel tillåts den stå ett par timmar, eller över natten.
    Servera sedan exempelvis med färsk frukt, nötter och en klick soyghurt eller liknande.När fröna läggs i vätska sväller de och bildar en geleaktig konsistens.
    Vätskan som används kan man variera, och vad gäller smaksättningen är det bara fantasin som sätter gränserna. På bilden är puddingen gjord på hasselnötsmjölk spetsad med kardemumma, ekologiska vaniljfrön och lite kokos. Topping med vegansk vit choklad och fikon.

    image

I förgrunden; majsbröd med salami, selleri och vitlöksmajonnäs. Allt veganskt, såklart.