Kategori: Konsument

TUPPEN ELLER ÄGGET?

Min senaste insändare kom med i Expressen, Metro, Söderhamns Kuriren, Oskarshamns Tidningen, Arbetarbladet, Kvällsposten och Motala Tidning.

kycklingisändare15

INSÄNDARE OM PÄLS

PÄLSARTIKEL

EN GOD JUL FÖR ALLA

Skrev en insändare som publicerades i ett antal tidningar.
Några små ändringar i text och rubrik jämfört med mitt original.

julmat

tidningsartikel

LÄKARE FÖR FRAMTIDEN

läkare för framtiden

Igår var jag en av 400 pers som närvarade då David Stenholtz, specialistläkare i onkologi (cancer), föreläste om mekanismen bakom uppkomsten av sjukdomar och kostens roll i detta. 
David är ordförande på Läkare för framtiden
Besök / gilla gärna fb-sidan här om du vill ha uppdaterad, modern information om hälsa och sjukdomsprevention.

inflammation 1 inflammation2

IT`S OATSOME!

the oatlywayhej

Oatly har i dagarna haft annonser på helsida i flera tidningar med texten nedan. Mjölkindustrin delger inte objektiv information till sina konsumenter och har skjutit sig själva i foten oavsett om stämningen går igenom eller ej.
Utmärkt att frågan lyfts inför allmän beskådan!

Se gärna mitt föregående inlägg om stämningen, skrivet 9 oktober.

Texten från annonsen;

”Det är inte bara laktosintoleranta, mjölk-
allergiker och veganer som väljer bort mjölk
till förmån för havredryck.
En hel drös medvetna
konsumenter som bryr sig om hälsa och miljö
har de senaste åren ställt sig frågan om mjölk
verkligen är så bra som det påstås.
Och där måste vi nog rycka ut till mjölkens
försvar. För mjölk är inget dåligt livsmedel.
Tvärtom. Men att det skulle vara en oersättlig
källa till näring, en livsnödvändighet som vi
varken skulle ha några starka ben eller starka
barn förutan, är inte annat än ren myt.
Det är förmodligen precis vad Svensk Mjölk själva
går och oroar sig för just nu, eftersom de skickat
oss en stämning på 172 sidor.
För att göra en lång
historia kort vill de förbjuda oss från att använda
formuleringar som “it’s like milk, but made for
humans” och “We are the post milk generation”.
Svensk Mjölk anser att de “ger intryck av att
mjölkprodukter, till skillnad från havrebaserade
livsmedel är omoderna” och att detta är “uppen-
bart nedvärderande för mjölk”.
Vi säger inte vem som har rätt eller fel. Det får
tiden utvisa. Eller du. För på oatly.se har vi
lagt upp hela stämningsansökan, mjölkindustrins
argumentation och vårt tillbakaspel. Inte för att
vi känner oss klämda av industri med en gigan-
tisk lobbyapparat i ryggen. Nä, det beror mest
på att vi för något år sedan bestämde oss för
att försöka bli ett helt transparent livsmedels-
företag.Vi redovisar öppet vad vi stoppar i våra produkter
och var våra ingredienser kommer ifrån (all havre
är t ex svenskodlad). Och varför skulle vi då undan-
hålla dig 172 sidor ytterst underhållande läsning?

Vi ses på oatly.com/dåligstämningikyldisken

PS. Nästa gång ni på Svensk Mjölk retar er
på något vi gjort, kan ni väl ringa oss först.
Då kanske vi (och ni) slipper lägga en massa
pengar på dyra advokater. ”

OATSOME

WE ARE THE POST MILK GENERATION!

LRF mjölk anser, att delar av Oatlys marknadsföring är vilseledande för konsumenten och att komjölk framställs som omodern och dålig.
Därför har LRF lämnat in en stämningsansökan av Oatly  på 14 miljoner kr till Marknadsdonstolen.

LRF har alltså verkligen tagit åt sig av slogans som ”wow no cow!” och ”its like milk, but made for humans”. Komjölk är ett förträffligt livsmedel - för kalvar.
”No milk, no soy, no badness” , är en fullt relevant upplysning på en förpackning.
Det finns de som är allergiska mot både komjölk och soya och som inte vill ha en massa skumma tillsatser i sina produkter.
Att LRF mjölk väljer att ta det som ett personligt påhopp är sandlådenivå.
Att Bregottfabrikreklamer med evigt gröna ängar skulle ge konsumenten en objektiv bild av produkten och att mjölk marknadsförs som ”naturens egen sportdryck”, är däremot inte något att ifrågasätta?

Sverige och USA ligger i topp vad gäller konsumtion av komjölk samtidigt som dessa länder har flest fall av benskörhet. Många falska myter kring komjölk lever kvar.

Vad vet du egentligen om mjölkindustrin? (inget grafiskt)

 

MALOU VON SIVERS BLIR VEGAN!

Under veckan som gått har TV4 programmet ”Malou efter tio” haft temat veganism där Malou prövat på att leva veganskt. Det har talats om aspekterna hälsa, miljö och etik. Många personer har gästat programmet.

Matprofilen och veganan RENEE VOLTAIRE gav inspirerande mattips.

LARS FRÖLANDER,  simmare, flerfaldig VM-guldmedaljör och även olympisk vinnare, berättade om sina ständiga sjukdomsperioder tidigare i livet och hur han fick hälsa och stor framgång med hjälp av vegansk kost.
Många elitidrottare och kroppsbyggare har insett de stora fördelarna med vegankost. Det finns mycket vidare läsning om detta i cyberspace. Googla exempelvis ”vegan athletes”

KITTY JUTBRING och NINA FÄRDIG pratade om hur det är att vara vegan och förälder till barn som också äter vegansk mat. Det finns mycket fördomar om att vegansk kost skulle vara skadlig för barn. Precis som alltid, handlar det om att äta varierat och balanserat.
På svenska livsmedelsverkets hemsida står följande;

”En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.”

Gällande ”berikade produkter” bör tilläggas, att flertalet animaliska produkter också berikas.

MATTIAS KRISTIANSSON, kock, bloggare och grundare av Sveriges första helt vegetariska mattidning. Före detta ”allätare” och flitig köttkonsument, som enligt egen utsago testade vegansk mat av miljöskäl och sedan blev fast för att det veganska köket var så spännande, varierande och utsökt gott.

Han bjöd på en fantastiskt dignande buffè, där de som fick smaka förvånades över att all mat verkligen var vegansk. Jättekul att se!

PATRIK ARVE, sångare i Teddybears och BEA SZENFELD svensk modedesigner talade om de etiska skälen till att leva veganskt. Det pratades miljö, etik och hälsoförbättring samt visades skor och väskor i material som inga djur behövt plågas för. Det finns flertalet utmärkta alternativ till animaliska material!
Bea berättar också om sitt tidigare samarbete med STELLA McCARTNEY, som också är vegan. Compassion is the only fashion!

vegan

CLIMATE MARCH / COWSPIRACY

I förrgår, fredag, var jag på visning av en nyutkommen dokumentär, som heter ”Cowspiracy-the sustainability secret”. Mycket intressant och viktig!
Den visas nu på biografer i bland annat USA och har fått en hel del  uppmärksamhet.
Dokumentären undersöker varför världens miljöorganisationer och makthavare knappt påtalar den miljöpåverkan som industrialiserad djurhållning – och vår konsumtion av animaliska produkter har.
Vårt sätt att hålla industridjur har, enligt experter, större miljöpåverkan än hela den globala transportsektorn
(alla typer av bilar + flyg + tåg + båtar ). Verksamheten är en starkt bidragande orsak till förorening av vattendrag, utsläpp av växthusgaser, avskogning / regnskogsskövling och därmed även ett påtagligt hot mot den biologiska mångfalden.
Djurindustrin kräver även enorma mängder vatten, vilket är en akut bristvara i många delar av världen.

 

Det är allvarligt, att informationen gällande miljönegativa faktorer, som sprids till allmänheten är vinklad på ett vis som håller ekonomiska gigantintressenter bakom ryggen.
Det är självklart viktigt att värna om miljön på alla plan som går.
Att källsortera, inte duscha så länge, köra mindre bil och så vidare är förstås toppenbra saker när man vill vara hyvens mot moder jord. Parallellt är ett skifte till mer växtbaserad kost en nödvändig del för långsiktig hållbarhet.

Idag under Climate March i NYC samlades hundratusentals personer för att lyfta miljöfrågan i den största demonstrationen av sitt slag någonsin.
Glädjande och mycket viktigt att frågan lyfts och uppmärksammas!
Även i Sverige samlades många människor för att marschera för miljön. Bilderna är från aktionen i NYC.

klimat
climatemarch1 climatemarch climate2